Geen last meer van losse documenten, uitleg op ad-hoc momenten of iemand die zich verloren voelt op zijn nieuwe werkplek, maar een helder traject waarmee je iemand welkom heet en op weg helpt. In zo’n programma worden praktische zaken geregeld (zoals toegang tot systemen, werkplek, contracten), maar net zo belangrijk: de nieuwe medewerker leert de bedrijfscultuur, waarden, collega’s en informele regels kennen.
Het doel: vanaf dag één weet de nieuwe collega wat hij of zij moet doen, met wie er samengewerkt wordt en hoe alles werkt binnen jouw organisatie zodat hij zich welkom voelt, snel groeit in vertrouwen en volledig mee kan doen in het team. En dat zorgt voor rust, vertrouwen en vooral: een vliegende start.
Waarom is een onboarding programma belangrijk?
Herken je dit? Een nieuwe medewerker begint, maar weet de eerste dagen niet precies waar hij moet zijn, bij wie hij terecht kan, of wat er van hem wordt verwacht. Dat voelt ongemakkelijk, voor beide kanten. Met een goed onboarding programma voorkome je dit. Het biedt vele voordelen, zowel voor de organisatie als voor de medewerker:
- Iedereen krijgt dezelfde basis, wel zo eerlijk én efficiënt.
- Nieuwe collega’s zijn sneller op stoom omdat ze weten wat hun rol is.
- Nieuwe medewerkers zijn sneller productief en kunnen eerder zelfstandig werken doordat ze stap voor stap vertrouwd raken met systemen en processen.
- Mensen voelen zich welkom en gewaardeerd vanaf het eerste moment.
- Je hebt minder verloop hebt, want wie goed landt, blijft langer.
- Je komt als werkgever professioneel en betrokken over en dat telt mee in tijden van personeelsschaarste. Wie goed wordt opgevangen, zal eerder positief praten over een organisatie.
- Vooral in sectoren zoals transport en logistiek, waar medewerkers zelden op kantoor zijn, maakt een strak en persoonlijk onboarding traject echt het verschil.
- Wat hoort er in een onboarding programma?
- Een goed onboarding programma is meer dan een rondleiding en een kop koffie. Het draait om structuur en menselijkheid. Een sterk onboarding programma bevat idealiter verschillende onderdelen, zowel praktisch als sociaal/emotioneel:
Vooral in sectoren zoals transport en logistiek, waar medewerkers zelden op kantoor zijn, maakt een strak en persoonlijk onboarding traject echt het verschil.
| Component | Wat houdt het in? | Waarom belangrijk? |
| Preboarding | Al voor de eerste werkdag van je laten horen. Welkomstbericht sturen, communicatie sturen, formulieren regelen, verwachtingen scheppen | Zo begint de relatie al vóór dag één en voelt de medewerker zich betrokken en serieus geworden vanaf de start. |
| Administratie & compliance | Zorg dat alles goed geregeld is qua contracten, arbeidsvoorwaarden, regels, beleid, veiligheid, ICT-toegang | Zonder duidelijke basis is verwarring en vertraging vrijwel gegarandeerd. |
| Rol & verwachtingen (clarification) | Deel duidelijk de verwachtingen. Wat zijn de taken, doelen, verantwoordelijkheden, KPI’s | Zodat de medewerker weet wat hij/zij moet doen en waar op gestuurd wordt. |
| Systemen en documenten | Zorg dat alle toegangen klaar staan: roosters, handleidingen, veiligheidsinstructies | De nieuwe medewerker heeft alles overzichtelijk bij elkaar en hoeft niet te zoeken. |
| Kennis & training | Geef ruimte om te leren: cursussen, e‑learning, kennissessies, product- of procesinstructies | Om zeker te zijn dat de medewerker de juiste knowhow heeft om zijn werk te doen. |
| Cultuur & waarden | Missie, visie, normen, verhalen, omgangsvormen, informele regels | Zonder dit blijft iemand een buitenstaander; cultuur maakt de verbinding. |
| Connectie & relaties | Kennismaken met collega’s, een buddy, teamactiviteiten, een lunch met het team | Mensen werken het fijnst met een sociaal vangnet: weten wie je kan aanspreken. |
| Evaluatie & feedback | Vraag hoe het gaat met check-ins, enquêtes, voortgangsgesprekken | Om te zien wat werkt, wat aangepast moet worden en of de medewerker zich goed ontwikkelt. |
Download gratis brochure
Alles over COMTOO in één handig overzicht. Ontdek alle functionaliteiten, voordelen en mogelijkheden.

Hoe pak je dit aan?
Geen zorgen: je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Bij COMTOO helpen we organisaties juist met allerlei vragen hoe je een onboarding het beste kunt opzetten en implementeren. Onze module in de onboarding app zorgt dat je heel eenvoudig de onboarding kunt regelen.
Stappen voor het opzetten van een onboarding traject
- Breng in kaart wat het traject moet bevatten – Bepaal welke kennis, tools, sociale connecties en training elke nieuwe medewerker nodig heeft.
- Stel een tijdslijn op – welke fases doorloopt iemand van 1 week vóór de start tot 3–6 maanden daarna
- Wijs rollen toe – HR, leidinggevende, buddy’s, wie is verantwoordelijk voor welk deel?
- Gebruik technologie & automatisering – Denk aan de COMTOO app waar modules, documenten en contactmomenten klaarstaan.
- Voeg waar mogelijk persoonlijke interacties toe van face-to-face kennismakingsmomenten, één-op-één gesprekken, teamlunches. Dit is juist ook in hybride of remote omgevingen belangrijk.
- Plan regelmatige check-ins en evaluaties, bijvoorbeeld na 1 week, 1 maand en 3 maanden om te meten hoe de medewerker zich voelt en waar begeleiding nodig is.
- Blijf verbeteren – Verzamel feedback, analyseer wat goed werkt en wat niet, en optimaliseer je programma continu.
Wat is een onboarding programma? Meer dan alleen een kennismaking
We snappen als geen ander hoe lastig het is om uitvoerend personeel zoals chauffeurs, technici, productiemedewerkers goed te onboarden. Vaak zijn ze moeilijk te bereiken, is er geen vast e-mailadres en er ontbreekt structuur. Daar komt COMTOO in beeld. Want een onboarding programma is niet simpelweg een “kennismaking”. Het is een compleet traject dat nieuwe medewerkers begeleidt van vóór hun start tot enkele maanden daarna. Het combineert praktische zaken zoals contracten, kennisoverdracht, cultuurelementen en sociale verbinding.
Wij bieden een alles-in-één app voor interne communicatie en HR-processen. En dus ook voor onboarding. Toegankelijk, gebruiksvriendelijk en op maat ingericht voor jouw organisatie. Dankzij modules voor cursus, kennisdeling, notificaties en communicatie wordt onboarding niet alleen efficiënter, maar ook persoonlijker en effectiever. Met een goed onboarding programma zorg je voor snellere productiviteit, hogere betrokkenheid, minder verloop en een consistentere start.
Of je nu 30 of 300 mensen in dienst hebt, met COMTOO zorg je ervoor dat iedereen dezelfde start krijgt, waar en wanneer iemand ook werkt. Zorg dat nieuwe medewerkers zich niet verloren voelen. Laat ze landen met COMTOO.
Lees ook onze andere blogs
10 concrete tips om je interne communicatie te verbeteren
Goede interne communicatie binnen organisaties is tegenwoordig onmisbaar. Maar wat is interne…
Welke vormen van communicatie zijn er binnen een organisatie?
Binnen een organisatie draait alles om communicatie. Of je nu in de transport, logistiek, zorg of…
Wat zijn de trends in interne communicatie?
Interne communicatie is al lang niet meer alleen een nieuwsbrief rondsturen of een mededeling op…






