Waarom moet er thuis gewerkt worden?

Op 13 maart gaf de overheid aan alle bedrijven in Nederland het zelfde advies. Indien mogelijk laat dan je medewerkers werken vanuit huis. De Corona crisis was overgewaaid naar Europa en begon zich ook in Nederland razendsnel te verspreiden. Lang niet iedereen kan natuurlijk thuis werken, voor beroepen waarbij je genoodzaakt ben je werk op locatie uit te voeren wordt het natuurlijk een stuk lastiger. Voor mensen die in een winkel werken, stratenmakers, timmermannen of vrachtwagenchauffeurs is het thuiswerken geen echte optie.

Momenteel op 19 maart werkt maar liefst 80% van de Nederlanders vanuit huis. De voornaamste reden van deze werkplek verhuizing is om verdere verspreiding van het Corona virus te voorkomen. Sociale distancing is een van de maatregelen die de Nederlandse overheid heeft genomen in de strijd tegen het virus. Om verspreiding van het virus van mens tot mens te voorkomen wordt er voor gekozen om doormiddel van deze maatregelen de sociale contacten die mensen hebben zoveel mogelijk te beperken. We hebben het Rutte afgelopen dagen vaak genoeg horen zeggen houdt 1,5m afstand!

4 Tips voor het thuis werken?

Zoals in de vorige paragraaf behandeld heeft thuiswerken 1 groot voordeel in deze tijd van de Corona crisis, mensen worden minder snel ziek. Dit was ook de doelstelling van de overheid bij de invoering van deze maatregel, hiermee moest het aantal Corona gevallen beperkt worden zodat de ic capaciteit niet overbelast raakt. Andere voordelen, nadelen en tips voor het thuis werken worden hieronder beknopt opgesomd:

Voordelen:

Geen reistijd, waar in sommige gevallen werknemers een paar uur reistijd hebben komt dit volledig te vervallen in de nieuwe thuiswerk situatie. Een voordeel wat werknemers tot wel een paar uur extra tijd per dag op kan leveren. Daarbij komt ook nog eens dat men niet meer in die ellelange files hoeft te staan.

Nadelen:

Te lange werkdagen is een gevaar wat volgens thuiswerk specialist Hans Spanjers op de loer ligt in deze thuiswerk periode. Hij raad werknemers aan zichzelf goed in de gaten te houden en op zoek te gaan naar de juiste werk-privé balans.
Een ander nadeel is verminderde mate van medewerkersbetrokkenheid onder het personeel. Op kantoor krijgen zij natuurlijk mee wat er speelt op dagelijkse basis binnen de organisatie. Bij het werken vanuit huis ligt hier voor veel organisaties toch meer een uitdaging om deze betrokkenheid op pijl te houden.

Tips:

1: Zorg dat je op een plek zit waar je geconcentreerd en goed je werk kunt doen

Een fijne werkplek is de basis voor het goed uitvoeren van je arbeidsactiviteiten. Vaak is het toch net even een andere tafelhoogte, zit te stoel niet even lekker en wordt je vaker gestort door externe factoren in je eigen omgeving (zoals bijv. kinderen).

2: Neem regelmatig pauze loop elk uur even weg van je werkplek

Een voordeel van thuiswerken is dat je niet afgeleid kunt worden door collega’s die zingend of fluitend over de werkvloer lopen. Je werkt efficiënter en bent minder snel afgeleid. Echter blijkt uit onderzoek dat het van belang is om elk uur een kleine onderbreking in te lassen van je werkzaamheden. Al is het maar een paar minuten, als jij daarna weer aanschuift aan je werkplek kan je er met een verfrist concentratievermogen tegenaan.

3: Zorg ervoor dat je het gebruikelijk werkritme aanhoudt

Begin jij normaal gesproken om 8:00 uur? Zorg dan dat je dit thuis ook doet. Dat zorgt voor behoud van de vaste structuur. Bij het thuiswerken liggen huishoudelijke taken tussendoor op de loer, stofzuigen, met de kinderen spelen of eten koken. Om dan vervolgens later op de dag deze uurtjes weer in te halen en voor je het weet ben je s ’avonds ook bezig met je werk (overcompenseren). Zorg ervoor dat je werk en privé niet te veel door elkaar heen gaan lopen.

4: Zorg voor voldoende sociale contacten met je collega’s/leidinggevende

Met de digitale techniek van tegenwoordig is het communiceren en ‘online werken’ een stuk gemakkelijk geworden. Thuiswerk specialist Spanjers raad leidinggevende aan twee vaste contactmoment per dag vast te leggen wanneer er werk overleg plaats vind, dit geeft rust voor beide kanten.

Meer informatie of een vrijblijvend gesprek?

Plan een gratis demo en wij helpen je graag verder.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat kunnen bedrijven doen om hun medewerkersbetrokkenheid op pijl te houden?

Met het vele thuiswerken neemt het aantal contacturen tussen organisatie en werknemers vanzelfsprekend natuurlijk wel af. Inherent hieraan is een lichte daling van de medewerkersbetrokkenheid. In de blog van 30 januari hebben we kunnen lezen dat medewerkersbetrokkenheid een doorslaggevende factor is er wordt gekeken naar bijvoorbeeld de productiviteit van de medewerkers.

Vandaar dat grote maar ook zeker kleine bedrijven zich ten tijden van de Corona crisis buigen over het vraagstuk over hoe ze de medewerkersbetrokkenheid op pijl kunnen houden. Binnen organisatie worden hele HR-teams momenteel op dit soort projecten gezet. Om de betrokkenheid te onderhouden kunnen er verschillende middelen worden ingezet. Een van deze middelen is een sociaal intranet of interne communicatie app. Middels deze digitale werkplek zijn alle medewerkers 24/7 en overal verbonden met zijn/haar organisatie. Bedrijfsnieuws en updates kunnen middels een nieuwsfeed eenvoudig gedeeld worden wat de medewerkersbetrokkenheid ten goede komt.

Meer weten over onze communicatie app?

VRIJBLIJVEND PRIJSVOORSTELGRATIS DEMO