De uitdagingen van remote onboarden

Het onboarden van remote medewerkers kan een aantal uitdagingen met zich meebrengen. Een van de grootste uitdagingen is dat nieuwe medewerkers niet zomaar hun collega’s kunnen aanspreken op het moment dat ze vragen hebben. Op kantoor kan een medewerker gemakkelijk naar een andere collega lopen, terwijl het vanuit huis gaat via een berichtje of een videocall. Dit kan ervoor zorgen dat een nieuwe medewerker zich tijdens de eerste werken alleen of verloren voelt.

Een andere uitdaging is dat het moeilijker is om de bedrijfscultuur over te brengen op afstand. Op kantoor kun je al snel merken hoe collega’s met elkaar omgaan, hoe dingen gaan en wat belangrijk is binnen een organisatie of bedrijf. Op het moment dat een medewerker vanuit huis werkt, dan dient dit op een andere manier overgebracht te worden.

Bovendien kan het lastig zijn om alles technisch goed te regelen voor een nieuwe medewerker. De nieuwe medewerker dient namelijk toegang te krijgen tot de juiste systemen en programma’s. Op afstand kan het lastiger zijn om de systemen en programma’s uit te leggen dan op locatie.

De laatste uitdaging die we willen benoemen is dat het lastiger is om eventuele opmerkingen kenbaar te maken. Binnen een kantooromgeving kan een manager even snel langsgaan om te kijken naar de werkzaamheden. In dit geval kan de manager direct aansturen of de medewerker complimenteren over de werkzaamheden. Op afstand is dit lastiger, waardoor een nieuwe medewerker zich sneller onzeker kan voelen.

Meer informatie of een vrijblijvend gesprek?

Plan een gratis demo en wij helpen je graag verder.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Oplossingen voor een succesvolle remote onboarding

Gelukkig zijn er ook voldoende oplossingen voor de uitdagingen die kunnen komen kijken bij remote onboarding. Een goede start is om te starten met het opstellen van een duidelijk onboardingsplan voor remote medewerkers. Het is hierbij van belang om vanaf het begin al direct een regelmatig contact te onderhouden met de nieuwe remote medewerkers. Je kunt dit doen door elke dag even te bellen of een videocall in te plannen. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe medewerker zich sneller betrokken en welkom voelt. Een leuk extraatje is om bijvoorbeeld een welkomstpakket of een koffiemomentje in te lassen. Op deze manier kan de nieuwe remote medewerker zijn collega’s beter leren kennen.

Communicatie is hierbij een zeer belangrijk onderdeel. De managers moeten namelijk goed in de gaten houden hoe het gaat met de nieuwe medewerker en indien nodig regelmatig contact opnemen met de remote medewerker. Regelmatig contact houden kun je gemakkelijk doen via de COMTOO app. Via de app kun je ook de nieuwe medewerkers toegang geven tot online trainingen en materialen, waardoor ze hun taken nog beter begrijpen. In de app kun je ook online leerplatforms of een interne kennisbank aanbieden, waardoor de nieuwe medewerkers op hun eigen tempo kunnen leren wat hun taken zijn.

Een andere belangrijke rol bij remote onboaring is technologie. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers direct toegang hebben tot alle systemen en programma’s voor de betreffende werkzaamheden.

Als laatste is het belangrijk om te investeren in de bedrijfscultuur. Dit kun je bijvoorbeeld doen door online team activiteiten te organiseren. Zo leren de collega’s elkaar goed kennen, ondanks dat ze niet in elkaars directe omgeving werkzaam zijn. Dit zorgt voor een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid.