Onboarding betekening: het begrip uitgelicht

Onboarden betekent letterlijk ‘het aan boord brengen van nieuwe medewerkers’. Het draait namelijk om het welkom heten en begeleiden van nieuwe medewerkers binnen een organisatie zodat zij zich snel op hun plek voelen en productief kunnen zijn. Het gaat niet alleen om het ondertekenen van het contract, een ingerichte werkplek en inloggegevens tot het systeem krijgen, maar ook het begrijpen van de bedrijfscultuur. Een gestructureerd traject met bijvoorbeeld een welkomstpakket, een mentor en trainingen, zorgt ervoor dat een werknemer zich welkom voelt en snel concreet aan de slag kan gaan voor de organisatie.

Waarom is onboarding belangrijk voor zowel werkgevers als werknemers?

Onboarding helpt medewerkers om alles over de organisatie en hun functie te leren. Ook helpt het werkgevers door te zorgen dat een nieuwe medewerker zich niet nutteloos of verloren voelt en direct met hun takenpakket aan de slag kan gaan. Werkgevers die investeren in een effectief inwerkproces merken dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij het bedrijf, sneller zelfstandig en productief aan de slag kunnen gaan en dat het verloop onder het personeel lager is.

Een belangrijk onderdeel van onboarding is een doordacht en gestructureerd proces. Dit betekent dat nieuwe medewerkers niet alleen kennis maken met hun werkzaamheden en hun collega’s, maar ook met de missie, visie en kernwaarden van de organisatie. Om dit structureel aan te pakken, kun je als bedrijf gebruikmaken van een onboarding App.

Meer informatie of een vrijblijvend gesprek?

Plan een gratis demo en wij helpen je graag verder.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Belangrijke elementen in een onboardingproces

Onboarding van nieuwe medewerkers zal in elke organisatie anders verlopen, afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent en de functie van de nieuwe werknemer. Er zijn echter verschillende elementen die zorgen dat een onboarding succesvol kan verlopen.

  • Zorg ervoor dat het onboardingprogramma klaar is voor de eerste werkdag van de nieuwe medewerker zodat hij gelijk hiermee aan de slag kan gaan.
  • Bereid een duidelijke planning voor de eerste week van de medewerker voor. Denk hierbij aan kennismakingsgesprekken met collega’s en een introductie van de organisatie door een leidinggevende.
  • Zorg voor heldere instructies. Dit kan in de vorm van een onboarding App waarin precies wordt aangegeven welke zaken de medewerker kan oppakken.
  • Zorg voor regelmatige check-ins met de nieuwe medewerker, waarbij eventuele vragen snel beantwoord kunnen worden.
  • Bereid gerichte trainingen voor de medewerkers voor. Deze kunnen gericht zijn op de functie van de werknemer als ook de bedrijfscultuur en werkwijze.
  • Stimuleer kennismaking met collega’s, in de vorm van bijvoorbeeld teamactiviteiten, lunches en informele bijeenkomsten, zodat de medewerker zich sociaal verbonden zal voelen binnen de organisatie.
  • Onboarding houdt niet op na een aantal weken, het is een doorlopend proces. Plan regelmatig evaluatiemomenten met de medewerker om eventuele knelpunten snel te signaleren.

De impact van onboarding op korte lange termijn

Als onderneming kun je onboarding op verschillende manieren regelen en optimaliseren. Digitale tools zoals een onboarding App kunnen helpen om de processen te stroomlijnen. Onboarding helpt op korte termijn om werknemers alles over de onderneming en de nieuwe functie te leren, waardoor ze zich snel thuis voelen. Maar, een doeltreffend onboardingproces heeft niet alleen voordelen op korte termijn. Op de lange termijn draagt het bij aan groei en stabiliteit van een organisatie. Medewerkers die positief zijn over hun onboarding zijn vaak loyaler, productiever en enthousiaster over hun werk.