Economische gevolgen van de Corona crisis
De corona crisis dreigt nu echt zijn toppunt te bereiken. Over de hele wereld is het virus gesignaleerd in ruim 190 landen. In China waar het virus zijn oorsprong vindt lijkt het over zijn piek heen te zijn. Echter is in de westerse landen deze piek nog niet bereikt. Na Europa lijkt de verenigde staten een van de zwaarst getroffene landen momenteel. Het aantal besmettingen liep hier afgelopen weken progressief op met als gevolg dat dit land nu aan kop gaat als het gaat om de meest officieel gemeten besmettingen. Afgelopen week kwamen er in de VS een kleine 60.000 besmettingen bij, hiermee lijkt het land het nieuwe episch centrum van het virus te vormen.
De economische malaise die ontstaat als gevolg van de Coronacrisis lijkt dan ook niet overzien. Vanaf het momenteel dat de uitbraak begon was op de internationale beurzen al te zien dat de aandelen kelderde. Dit ontstond uit de financiële onzekerheid die de crisis met zich mee brengt. Ook voor bedrijven en zzp’ers zijn de gevolgen van de crisis voelbaar. Evenementen worden afgeblazen, investeringen worden uitgesteld en verkoopcijfers dalen. Ondanks de steunpakketten van de overheid blijft het voor veel bedrijven een hele kunst om in deze onzekere tijden het hoofd boven water te houden.
Communicatie tijdens de Corona crisis
Het overgrote deel van de werkenden in Nederland heeft het dringende verzoek gekregen vanuit de overheid om voortaan zijn werkzaamheden vanuit huis te verrichten. Hier is dan ook massaal gehoor aan gegeven. Echter brengt het werken vanuit huis nieuwe obstakels met zich mee. Door deze verandering in de arbeidsomstandigheden ligt miscommunicatie op de loer. Hier dient door alle bedrijven voor gewaakt te worden want dit kan gevolgen hebben voor de medewerkersbetrokkenheid en productiviteit.
Effectieve interne communicatie lijkt in deze tijd van crisis de sleutel tot succesvol samenwerken. Gelukkig zijn er in de huidige tijd voldoende interne communicatie tools voorhanden die kunnen helpen bij het bepalen van de koers van jouw organisatie. Deze middelen hebben niet alleen een positieve invloed op de belangrijkste personeelsfacetten. Maar dragen ook bij aan het creëren van meerwaarde voor klanten en verduurzaming van de winst op langer termijn.
Behoudt de grip tijdens de crisis met hulp van een medewerkers app
Effectieve en snelle communicatie met collega’s/teams is tijdens een crisis belangrijker dan ooit. In deze tijden dient er snel geschakeld te worden, direct messaging kan hiervoor een oplossing zijn. E-mails en intranetten zijn in deze situaties niet maximaal efficiënt. Immers wordt er via deze kanalen eigenlijk geen gebruik gemaakt van pushnotificaties en ben je als verzender nog altijd afhankelijk van de leessnelheid van de ontvanger.
De meest efficiënte manier van communiceren in deze tijd is een mobiel based platform, die fungeert als een all-in-one omgeving voor alle interne communicatie en HR-activiteiten van jouw organisatie. Deze omgeving is naast een communicatie platform ook de digitale werkplek voor je werknemers. Werknemers kunnen hier alle handvatten vinden om vanuit huis hun werkzaamheden succesvol uit te voeren.
Door middel van de centralisatie van het personeelscontact kun je als werkgever in tijden van crisis helder en doelmatig top-down communiceren, essentiële updates geven en je werknemers real-time betrekken bij de organisatie wanneer hier de behoefte aan is. De belangrijkste features waarover een degelijk sociaal intranet/digital workplace moet beschikken staan hieronder opgesomd:
1 Tijdlijn
Wanneer je als bedrijf nieuws en updates deelt vanuit de organisatie is de tijdlijn binnen een sociaal intranet de uitgelezen plek ervoor. Medewerkers hebben dan de kans om te like of te reageren op dit bericht wat de betrokkenheid ten goede komt. Daarbij zijn ze ten alle tijden op de hoogte van het laatste nieuws vanuit de organisatie.
2 Pushberichten
Breng je medewerkers op de hoogte van de meest relevante updates binnen de organisatie. Push notificaties kunnen in de ideale situatie ook nog eens gepersonaliseerd worden zodat de gebruikers content ontvangen die afgestemd is op zijn/haar behoeftes. Door gebruik te maken van pushnotificaties ben je ervan verzekerd dat medewerkers volledig geïnformeerd zijn over hoe te handelen in bepaalde kritieke situaties.
Meer informatie of een vrijblijvend gesprek?
Plan een gratis demo en wij helpen je graag verder.
Wat COMTOO kan betekenen op het gebied van interne communicatie tijdens de corona crisis
COMTOO is de aanbieder als het gaat om een uniek sociaal intranet. De digitale werkplek van COMTOO biedt voor alle gebruikers alle handvatten die nodig zijn om hun werk vanuit huis uit te kunnen voeren. De digital workplace van COMTOO is zowel via mobiele devices als via desk-en laptop te bereiken. Zo zijn alle medewerkers 24/7 en overal verbonden met zijn/haar organisatie.
Uit eerdere klantcases is dan ook gebleken dat de bedrijven die gebruik maken van de digital workplace van COMTOO significant verhogende medewerkers betrokkenheid en tevredenheid ervaren. Dit ontstaat mede door de vormgeving van COMTOO, de (web)applicatie is gebruikersvriendelijk vorm gegeven om de drempel voor de ingebruikname bij nieuwe gebruikers zo laag mogelijk te houden. Binnen COMTOO is het ook mogelijk om koppelingen te maken met andere software systemen (bijv. voor het ophalen van loonstroken of het indienen van declaraties). Op deze manier omvat de digital workplace van COMTOO alle benodigdheden voor werknemers om hun werkzaamheden succesvol uit te voeren.
Met de tijdlijnmodule en pushnotificatie is COMTOO uitstekend geschikt in de huidige crisistijd waarin snel geschakeld moet worden. Medewerkers kunnen eenvoudig geïnformeerd en up-to-date worden gehouden. Ook voor het werken vanuit huis biedt het communicatie platform van COMTOO handvatten. Top-down kan er razendsnel gecommuniceerd worden en medewerkers hebben doormiddel van het DMS (document sharing systeem) de mogelijkheid om belangrijke documenten in te zien of te delen.
Benieuwd wat COMTOO op het gebied van communicatie voor jouw organisatie kan beteken tijdens de corona crisis? Bekijk dan onze Interne communicatie app.
Lees ook onze andere blogs
Hoe kun je succesvol communiceren en samenwerken met tijdelijke medewerkers?
Het is tegenwoordig helemaal niet meer vreemd om op afstand te werken, als zelfstandige diensten…
Hoe technologie de ervaring met onboarding voor nieuwe medewerkers transformeert
De laatste jaren heeft er een sterke verandering plaatsgevonden in het onboardingsproces van…
Waarom goede interne communicatie cruciaal is voor een productief team
We leven in een tijd waarin snelheid en teamwork centraal staan. Een optimale interne communicatie…