De opkomst van AI en de automatisering binnen interne processen
Kunstmatige intelligentie, ook wel AI genoemd, is steeds meer in opkomst. In het jaar 2025 zullen kunstmatige intelligentie en automatisering een steeds grotere rol spelen binnen de interne communicatie. Je kunt hierbij denken aan AI aangedreven chatbots die ervoor zorgen dat medewerkers realtime ondersteund worden met vragen over HR, IT of andere interne processen. Ze kunnen hierbij routinematige taken overnemen zoals het verzenden van herinneringen of het beantwoorden van veelgestelde vragen. Dit zorgt ervoor dat de communicatie medewerkers meer tijd hebben voor hun eigen taken.
Een ander sterk punt is dat AI-tools kunnen helpen bij het personaliseren van de interne communicatie. De berichten kunnen afgestemd worden op specifieke teams of individuele medewerkers, afhankelijk van hun locatie, rol en voorkeuren. Dit zorgt ervoor dat de relevantie van de communicatie en de betrokkenheid vergroot wordt.
Hybride werken in combinatie met een medewerkers app
We leven in een tijd waarin steeds meer medewerkers ervoor kiezen om vanuit huis te werken. Dit heeft een grote invloed op de interne communicatie binnen een bedrijf. De traditionele manier van communicatie, door bijvoorbeeld fysieke vergaderingen, verdwijnt steeds meer op de achtergrond, terwijl online interne communicatie stijgt.
Wanneer je kiest voor een online communicatieplatform, dan kun je kiezen voor de COMTOO medewerkers app. In deze app kunnen medewerkers vanaf elke locatie deelnemen aan de interne communicatie, waardoor ze altijd op de hoogte zijn van de laatste updates. Hierdoor krijgen de medewerkers meer flexibiliteit, wat de productiviteit en betrokkenheid ten goede komt.
De employee experience staat centraal
Een andere trend die in 2025 zal doorzetten is de nadruk op employee experience. De interne communicatie speelt hier een belangrijke rol in. Werknemers willen zich namelijk betrokken, gehoord en ondersteund voelen. Daarnaast wordt een communicatiekanaal zoals COMTOO steeds belangrijker om een open dialoog mogelijk te maken.
Het communicatiekanaal van COMTOO beschikt ook over feedback tools zoals enquêtes, polls en anonieme feedbackmogelijkheden. Hierdoor wordt het voor medewerkers gemakkelijker om hun mening te delen en krijgen leidinggevende een sneller inzicht in de zorgen en behoeften van hun team.
Meer informatie of een vrijblijvend gesprek?
Plan een gratis demo en wij helpen je graag verder.
Mobielvriendelijke communicatie voor een verbonden workforce
In 2025 is het hebben van een mobielvriendelijk intern communicatiekanaal geen luxe meer, maar een noodzaak. Medewerkers willen namelijk toegang krijgen tot interne communicatiemiddelen, zoals COMTOO, die beschikbaar is vanaf hun mobiel. Hierdoor kunnen ze communiceren als ze thuis zijn, op locatie zijn of vanaf huis werken.
Organisaties zullen in 2025 daarom meer moeten investeren in een app of platform voor interne communicatie, die geschikt is voor de smart telefoon. Deze mobiele toegang biedt niet alleen meer bereik voor de medewerkers, maar ook een verhoogde betrokkenheid. Denk hierbij ook vooral aan medewerkers die minder toegang hebben tot de klassieke communicatiemiddelen.
Datagedreven interne communicatie
In 2025 zal de groei van technologie nog verder toenemen. De interne communicatie zal hierbij steeds meer ondersteund worden door data-analyse. In het aankomende jaar zullen communicatieteams tools gaan gebruiken die meer inzicht bieden over hoe medewerkers interne berichten consumeren. Denk hierbij onder andere aan de open rates van nieuwsbrieven, klikgedrag op intranetten en responspercentages op enquêtes.
De inzichten die hierbij duidelijk worden kunnen helpen bij het verfijnen van interne communicatiecampagnes. Wanneer je als organisatie begrijpt wat werkt en wat niet werkt, kun je een effectievere strategie ontwikkelen. Deze strategieën zorgen voor meer betrokkenheid en tevredenheid bij de medewerkers.
Lees ook onze andere blogs
Ontdek waarom een communicatie-app essentieel is voor bedrijven in de logistieke sector
De logistieke sector staat bekend om zijn efficiëntie en snelheid, waardoor communicatie een…
Hoe kun je succesvol communiceren en samenwerken met tijdelijke medewerkers?
Het is tegenwoordig helemaal niet meer vreemd om op afstand te werken, als zelfstandige diensten…
Hoe technologie de ervaring met onboarding voor nieuwe medewerkers transformeert
De laatste jaren heeft er een sterke verandering plaatsgevonden in het onboardingsproces van…