De wens van Stadsbedrijven was om van elkaar te weten waar iedereen mee bezig is en wat er speelt intern en in de samenleving. Op die manier kan Stadsbedrijven de juiste verbindingen leggen, efficiënter werken en elkaar versterken. Daarnaast was de afdeling op zoek naar een meer persoonlijke benadering, wie is de persoon achter de collega? Zodat er een gevoel van ‘trots’ en ‘samen’ ontstaat.

Dit was nog een uitdaging. Want met enkel e-mail en een traditioneel intranet kom je er niet als je veel collega’s hebt die die op verschillende locaties werkzaam zijn. Niet alle collega’s hebben een fysieke werkplek op kantoor, lezen hierdoor hun mail niet regelmatig en kunnen minder makkelijk gebruik maken van het intranet. Om hen toch op een makkelijke en toegankelijke manier te kunnen bereiken wilde Stadsbedrijven een app ontwikkelen om informatie altijd binnen handbereik te hebben.

Er is specifiek gekozen voor COMTOO omdat de app volledig ingericht is naar de wensen van de gebruiker. Omdat je uit een groot scala aan bestaande modules (functionaliteiten) kiest, hoeft er niets speciaal gebouwd te worden. Zo betaal je enkel voor wat je nodig hebt.

Stadsbedrijven werkt inmiddels alweer een tijdje succesvol aan het verbinden, betrekken en tegelijkertijd bereiken van haar medewerkers. Binnen overheidsorganisaties gebeurt heel veel, wat vandaag nieuws is, is dat morgen wellicht al niet meer. Bij Stadsbedrijven heb je een drukke en gevarieerde baan waarbij ook veel fysieke arbeid wordt verricht en veel verschillende routes en schema’s gevolgd worden om bijvoorbeeld afval op te halen in de hele stad. Tot voor kort moest men op kantoor zijn om informatie en nieuws te krijgen via het traditionele intranet. Nu Stadsbedrijven de COMTOO medewerkers app heeft geïntroduceerd kunnen de medewerkers gemakkelijk communiceren met hun leidinggevenden en collega’s via de app. De collega’s zijn meer betrokken bij elkaar, bij het werk en bij de gemeente omdat ze toegang hebben tot alle informatie via de mobiel. De app heeft de verbinding tussen medewerkers van Stadsbedrijven verbeterd en is een voorbeeld hoe technologie kan bijdragen, boeien en binden.

Stadsbedrijven heeft de medewerkers via een promo tour meegenomen voorafgaand aan de uitrol van de app. Zo heeft de gemeente een nieuwe fictieve collega bedacht, Andy het groene Android mannetje. Andy hield de collega’s op de hoogte door middel van diverse promo acties (“APP’LTJE voor de dorst”). Het communicatie team van Stadsbedrijven is langs alle locaties geweest bij de daadwerkelijke lancering en Andy was hierbij ook in “levende lijve” aanwezig.

Stadsbedrijven merkt dat de Stadsbedrijven app zeker onderdeel uitmaakt van de interne communicatiemiddelen. Zo nemen de reacties in de tijdlijn in de app nog steeds toe en leveren meer en meer collega’s een actieve bijdrage in de app. Ook neemt het aantal actieve gebruikers nog steeds toe en met nog één afdeling te gaan die mobiele telefoons uitgerold krijgen nam de dekkingsgraad ook steeds meer toe. Met de COMTOO Stadsbedrijven app is iedereen altijd op de hoogte, worden informatie en updatewijzigingen snel gedeeld en wordt samen gewerkt aan samenwerken, interactie en verbinding.